مادرم


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : ALI
تاریخ : شنبه 17 مرداد 1394
ای سید ما مولای ما


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : ALI
تاریخ : شنبه 17 مرداد 1394
چشم چرانی


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : ALI
تاریخ : شنبه 17 مرداد 1394
داستان تولد امام زمان(ع)
http://www.heydarekarrar.com/uploads/2012/05/23232323.jpg
 
شرایط زمان تولد امام زمان (علیه السلام) شرایط عادى نبود، زیرا طبق روایات منقول از پیامبر اسلام (صلى الله علیه وآله وسلم) مهدى آل محمد (علیه السلام)ـ آن که ستمگران را نابود و زمین را پر از عدل و داد مى کند ـ فرزند امام حسن عسکرى (علیه السلام) است. از این رو دستگاه خلافت عباسى امام حسن عسکرى (علیه السلام) را در شهر سامرا تحت نظر داشت، و منتظر بود تا اگر فرزندى از ایشان به دنیا آید، او را بکشد، همان گونه که فرعون، در کمین بود تا اگر حضرت موسى (علیه السلام) به دنیا آید، او را به قتل برساند. در این شرایط خفقان و غیر عادى، حضرت مهدى (علیه السلام) مخفیانه به دنیا آمدند.

 جریان تولد حضرت را حکیمه خاتون، دختر امام جواد (علیه السلام) و عمه ى امام حسن عسکرى (علیه السلام) این گونه بازگو کرده است:

«ابو محمد امام حسن عسکرى (علیه السلام)شخصى را دنبال من فرستاد که امشب ـ شب نیمه ى شعبان ـ براى افطار نزد ما بیا، زیرا خداوند امشب حجتش را آشکار مى کند. پرسیدم این مولود از چه کسى است؟ حضرت فرمود: از نرجس خاتون. عرض کردم: من در نرجس خاتون آثار باردارى نمى بینم حضرت فرمود: موضوع همین است که گفتم.

 

من در حالى که نشسته بودم، نرجس آمد و کفش مرا از پایم بیرون آورد و فرمود: بانوى من حالتان چطور است؟ گفتم: تو بانوى من و خانواده ام هستى. او از سخن من تعجب کرد و ناراحت شد و فرمود: این چه سخنى است؟ گفتم: خداوند در این شب به تو فرزندى عطا مى کند که سرور و آقاى دنیا و آخرت خواهد شد. نرجس خاتون از این سخن من خجالت کشید.

 

بعد از افطار و نماز عشا به بستر رفتم. چون پاسى از نیمه ى شب گذشت، برخاستم و نماز شب را به جا آوردم، بعداز تعقیب نماز به خواب رفتم و دوباره بیدار شدم. در این هنگام، نرجس نیز بیدار شد و نماز شب را به جا آورد. سپس از اتاق بیرون رفتم، تا از طلوع فجر باخبر شوم; دیدم فجر اول طلوع کرده و نرجس در خواب است. در این حال، به ذهنم خطور کرد که چرا حجت خدا آشکار نشد؟! نزدیک بود شکى در دلم ایجاد شود که ناگهان حضرت امام حسن عسکرى (علیه السلام) از اتاق مجاور صدا زدند: اى عمه! شتاب مکن که موعود نزدیک است. من مشغول خواندن سوره «الم سجده» و «یس» شدم. در این هنگام ناگهان نرجس خاتون با ناراحتى از خواب بیدار شد. من او را به سینه چسباندم و نام خدا را بر زبان جارى کردم. امام حسن عسکرى (علیه السلام) فرمود: سوره ى قدر را برایش بخوان. آن سوره را خواندم و از نرجس پرسیدم: حالت چطور است؟ گفت: آنچه مولایت فرموده بود ظاهر شد. من دوباره سوره ى قدر را خواندم. کودک نیز در شکم مادر، همراه من سوره ى قدر را خواند که من ترسیدم. در این هنگام پرده ى نورى میان من و او کشیده شد، ناگاه متوجه شدم کودک ولادت یافته است. چون جامه را از روى نرجس برداشتم، آن مولود سر به سجده گذاشته و مشغول ذکر خدا بود. هنگامى که او را برگرفتم، دیدم پاک و پاکیزه است. در این موقع حضرت امام حسن عسکرى (علیه السلام) صدا زدند: عمه! فرزندم را نزد من بیاور. وقتى نوزاد را نزد حضرت بردم، وى را در آغوش گرفت، و بر دست و چشم کودک دست کشید و در گوش راستش اذان و در گوش چپش اقامه گفت و فرمود: فرزندم! سخن بگو! پس آن طفل گفت: «اشهد انّ لا اله الا الله و اشهد انّ محمداً رسول الله» پس از آن به امامت امیرالمؤمنین (علیه السلام) و سایر امامان معصوم (علیهم السلام) شهادت داد و چون به نام خود رسید فرمود: «اللهم انجزلى وعدى و اتمم لى امرى و ثبت و طأتى واملاء الارض بى عدلا و قسطاً» «پروردگارا! وعده ى مرا قطعى گردان و امر مرا به اتمام رسان، و مرا ثابت قدم بدار، و زمین را به وسیله ى من از عدل و داد پر کن.»

 

در روایت دیگرى آمده است: چون حضرت مهدى (علیه السلام) متولّد شد، نورى از او ساطع گردید که به آفاق آسمان پهن شد، و مرغان سفید را دیدم که از آسمان به زیر مى آمدند و بال هاى خود را بر سر و روى و بدن آن حضرت مى مالیدند و پرواز مى کردند. پس امام حسن عسکرى (علیه السلام) مرا آواز داد که اى عمه! فرزند را برگیر و نزد من بیاور، چون برگرفتم، او را ختنه کرده و ناف بریده و پاک و پاکیزه یافتم و بر ذراع راستش نوشته شده بود: «جاء الحق و زهق الباطل ان الباطل کان زهوقاً»

 

 بحارالانوار، ج 51، ص 19، منتهى الامال، ج 2، ص 285، غیبت شیخ طوسى ص 141.



:: برچسب‌ها: سید ما مولای ما،داستان تولد امام زمان (عج)،امام زمان(عج) ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : ALI
تاریخ : جمعه 16 مرداد 1394
مقابله با شبهات مهدویت نیازمند انجام کار فرهنگی است

55-264.jpg

یک کارشناس مرکز تخصصی مهدویت گفت: برای از بین بردن آسیب‌های مهدویت باید به سراغ کارشناسان آن رفت و همواره اطلاعات را از افراد خبره در این عرصه دریافت کرد. حجت‌الاسلام والمسلمین علی مصلحی در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با بیان این‌که «همواره از سوی دشمنان شبهاتی در مورد مهدویت و امام زمان (عج) مطرح می‌شود که باید به صورت کارشناسی آنها را بررسی کرد» اظهار کرد: به اعتقاد ما و طبق آیات قرآنی در هر زمانی یک امام معصومی هدایت جامعه را بر عهده دارد و خداوند در آیه 7 سوره رعد هم به این موضوع اشاره کرده است و نکاتی که از این آیه استنباط می‌شود این است که پیامبر(ص) برای هدایت گری برانگیخته شده است و پس از پیامبر(ص) هم هدایت‌گری امت باید بر عهده یک امام معصوم (ع) باشد که هم‌طراز پیامبر(ص) است. وی خاطرنشان کرد: وقتی خداوند در سوره قدر می‌فرماید که ملائک در شب قدر بر پیامبر(ص) نازل می‌شوند، پس اگر در زمان پیامبر(ص) این امر رخ می‌دهد پس از ایشان هم ملائک باید بر امامی معصوم نازل شوند. ما باید بدانیم که در زمان حال حاضر هم امام معصومی است که از نظرها غایب و ملائک به ایشان در شب قدر نازل می‌شوند. این کارشناس مباحث مهدویت با بیان این‌که «در رابطه با حضور امام معصوم(ع) در هر زمانی احادیث و آیات زیادی از بزرگان شیعه و سنی در کتاب‌های مختلف مطرح شده است» افزود: در حدود 6 هزار روایت از شیعه و سنی داریم که همگی دال بر وجود امام عصر(عج) است. در کتاب المعجم که نوشته بزرگان دین است به برخی از این احادیث اشاره شده و ما باید در این رابطه مطالعات بسیار گسترده‌ای داشته باشیم تا بتوانیم پاسخگوی شبهات عصر حاضر باشیم. مصلحی در ادامه عنوان کرد: همواره افرادی هستند که از هر چیز نابی که در جهان وجود دارد بدل آن را هم درست می‌کنند مثل طلای نابی که وجود دارد و برخی از افراد بدل آن را می‌سازند در مورد موضوع مهدویت هم اینگونه است از همان ابتدای غیبت تاکنون افرادی بوده‌اند که می‌خواستند بدل‌هایی را برای وجود امام عصر(عج) بسازند ولی به خواست خداوند هرگز موفق نبوده‌اند. همواره از سوی دشمنان شبهاتی مطرح می‌شود و دیدگا‌های نادرستی در مورد مهدویت مطرح می‌کنند که ما باید با کار فرهنگی و مطالعه در برابر آنها بایستیم. وی تصریح کرد: این طبیعی است که همواره افرادی که جنس طلا را می‌شناسند بدل را از طلا تشخیص می‌دهند. افرادی هم که در رابطه با امام عصر(عج) اطلاعاتی کسب کنند وجود امام عصر را احساس می‌کنند و آن را از سایرین جدا می‌سازند، کارشناسان حوزه مهدویت از جمله این افراد هستند که می‌توانند این آسیب‌ها و بدل‌ها را شناسایی کنند و مباحث درست را به مردم جامعه معرفی کنند. این کارشناس مسائل مهدویت ادامه داد: برای از بین بردن آسیب‌های مهدویت باید به سراغ کارشناسان آن برویم و همواره اطلاعات را از افراد خبره در این عرصه دریافت کنیم. ممکن است برخی در این مورد آگاهی داشته باشند ولی به صورت تخصصی وارد نشده‌اند و همین عدم تخصص می‌تواند آسیب‌هایی را در پی داشته باشد، برای از بین بردن آسیب‌ها حتما باید به سراغ کارشناسان اهل فن برویم. مصلحی یادآور شد: یکی دیگر از مشکلاتی که در عرصه مهدویت مطرح است بحث تطبیق یکسری از مسائل با هم است که یکسری از افراد مباحثی که رخ می‌دهد را به ظهور امام عصر(عج) ربط می‌دهند گاهی برخی اینها درست است ما هم امیدواریم که هر لحظه که می‌گذرد بیشتر به ظهور نزدیک شویم ولی برای همین مسائل هم باید از کارشناسان خبره بهره ببریم و از نشانه‌های حتمی و درست ظهور آگاه شویم و اگر قرار است تطبیقی صورت بگیرد بهتر است از نوع درست آن باشد


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : ALI
تاریخ : جمعه 16 مرداد 1394
نشانه های ظهور امام زمان چیست؟
 

نشانه های ظهور امام زمان چیست؟

 

۵۱ نشانه از ۱۱۹ نشانه ظهور امام زمان از نظر امام صادق(ع):

 

 

 

1- هرگاه دیدی حق بمیرد و طرفدارانش نابود شوند.

 

2- ظلم همه جا را بگیرد.

 

3- قرآن فرسوده شود و درست معنی نشود.

 

4- دین همچون ظرف تو خالی و بی محتوا شود.

 

5- طرفداران حق بر طرفداران باطل فائق شده اند.

 

6- کارهای بد آشکار شده و از آن نهی نمی شود و بدکاران بازخواست نمی شوند.

 

7- چنان فسق و فجور آشکار شده که مردان به مردان و زنان به زنان اکتفا کنند.

 

8- افراد با ایمان سکوت کرده و سخنشان را نمی پذیرند.

 

9- شخص بد کار دروغ می گوید و کسی دروغ و نسبت ناروای او را رد نمی کند.

 

10- بچه ها بزرگان را تحقیر می کنند.

 

11- قطع پیوند خویشاوندی شود.

 

12- بدکار را ستایش کنند و او شاد شود و سخن بدش به او بر نگردد.

 

13- نوجوانان پسر همان کنند که زنان می کنند.

 

14- زنان با زنان ازدواج نمایند.

 

15- همسایه به همسایه خود اذیت می کند و از آن جلوگیری نمی شود.

 

16- کافر به خاطر سختی مؤمن شاد است.

 

17- شراب را آشکارا می آشامند و برای نوشیدن آن کنار هم می نشینند و از خداوند متعال نمی ترسند.

 

18- راه نیک بسته و راه بد باز است.

 

19- خانه کعبه تعطیل شده و به تعطیلی آن دستور داده می شود.

 

20- زندگی مرد از راه لواط و زندگی زن از راه زنا تأمین می شود.

 

21- زن برای زنا ، با شوهر خود همکاری می کند.

 

22- مؤمن خوار و ذلیل شمرده شود.

 

23- حلال حرام شود و حرام حلال گردد.

 

24- والیان در قضاوت رشوه بگیرند.

 

25- مردم را از روی تهمت یا سوءظن بکشند.

 

26- مرد از بدکارگی همسرش نان می خورد.

 

27- سوگندهای دروغ به خدا بسیار گردد.

 

28- شنیدن سخن حق بر مردم سنگین است ، ولی شنیدن باطل بر آنها آسان است.

 

29- غیبت سخن خوش آنها گردد و بعضی بعضی دیگر را به آن بشارت دهند.

 

30- حج و جهاد برای خدا نیست.

 

31- معاش انسان از کم فروشی به دست می آید.

 

32- خونریزی آسان گردد.

 

33- نماز را سبک شمارند.

 

34- قبر مرده ها را بشکافند و آنها را اذیت کنند.

 

35- با حیوانات آمیزش می شود.

 

36- مرد به مسجد (محل نماز) می رود ، وقتی بر می گردد لباس در بدن ندارد (لباسش را دزدیده اند).

 

37- نماز خوان برای خود نمایی نماز می خواند.

 

38- فقیه برای دین فقه نمی آموزد.

 

39- آلات موسیقی در مدینه و مکه آشکار گردد.

 

40- علائم آسمانی آشکار گردد و کسی از آن نگران نشود.

 

41- پسر به پدرش نسبت دروغ بدهد و پدر و مادرش را نفرین کند و از مرگشان شاد گردد.

 

42- غذای عمومی مردم را احتکار کنند.

 

43- مردم در مورد امر به معروف و نهی از منکر و ترک دین بی تفاوت و یکسانند.

 

44- برای اذان و نماز مزد می گیرند.

 

45- مسجدها پر است از کسانی که از خدا نترسند و غیبت نمایند.

 

46- شراب خوار مست ، پیش نماز مردم شود.

 

47- خورندگان اموال یتیمان ستوده شوند.

 

48- قاضیان بر خلاف حکم خدا قضاوت کنند.

 

49- وقت ( اول ) نمازها را سبک بشمارند.

 

50- دنیا به آنها روی کرده است.

 

51- نشانه های برجسته حق ویران شده است.

 

 

البته باید توجه داشت: این نشانه ها هم اکنون در دنیای غرب . در اروپا و آمریکا و حتی بعضی از کشورهای آفریقا و آسیا وجود دارد. شکر خدا را که به برکت انقلاب اسلامی ایران از بسیاری از این گناهان جلوگیری شده و می رود که از همه جلوگیری شود و زمینه سازی برای ظهور امام قائم (عج) گردد.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : ALI
تاریخ : جمعه 16 مرداد 1394
روایات ظهور امام زمان علیه السلام منقول از حضرت عبدالعظیم رحمه الله

روایات ظهور امام زمان علیه السلام منقول از حضرت عبدالعظیم رحمه الله

حضرت عبدالعظیم حسنى

مقدمه

در کتب روایى ما از حضرت عبدالعظیم رحمه الله، که از سادات و علماى قرن سوم هجرى بوده، روایات زیادى نقل شده است؛ از جمله روایات مربوط به ظهور امام زمان علیه السلام است. پیش از ذکر این روایات، ابتدا نظرى گذرا به شخصیت این عالم بزرگوار مى‌افکنیم.

عبدالعظیم بن عبداللّه بن على بن حسن بن زید بن الحسن بن على بن ابیطالب علیه السلام ، از علما و محدثان عالیقدر و از شاگردان امام محمد تقى و امام على النقى علیهماالسلام است. کتاب یوم و لیله در آداب دینىِ شبانه روز از تألیفات او است که اخبار آن را از آن دو امام همام نقل کرده است.

در جلالت قدر و عظمت شأن آن سلاله دودمان پیغمبر صلى الله علیه و آله همین بس که امام على النقى علیه السلام به مردى از اهل رى فرمود: «هر کس عبدالعظیم حسنى را زیارت کند، مثل این است که امام حسین علیه السلام را در کربلا زیارت کرده است». و به ابوحماد رازى فرمود: «هر گاه در امور دینى مسئله اى داشتى، از عبدالعظیم حسنى سؤال کن و سلام مرا به او برسان».

شاهزاده واجب التعظیم حضرت عبدالعظیم حسنى مدفون در شهر رى تهران با چهار واسطه به حضرت امام حسن مجتبى علیه السلام ، سبط اکبر رسول خدا صلى الله علیه و آله ، مى پیوندد. (۱)

او در سال ۲۳۹ق وفات یافت و در رى دفن شد. پیش از وى حمزه پسر امام موسى علیه السلام در آن محل دفن شده بود. آرامگاهش داراى گنبد طلا و مناره هاى بلند و صحن وسیع است. (2)

براى اطلاع بیشتر از احوال این سید جلیل القدر مى‌توان به کتب تنقیح المقال (3) ، لغت نامه دهخدا (4) ، فرهنگ فارسى دکتر معین (5) و مجمع الرجال (6) رجوع کرد.

 

ظهور امام زمان علیه السلام در روایات حضرت عبدالعظیم حسنى علیه السلام

روایات ظهور امام زمان علیه السلام منقول از حضرت عبدالعظیم رحمه الله

 

الدقاق و الوراق معاً، عن محمد بن هارون الصوفى عن الرویانى عن عبدالعظیم الحسنى، عن ابى الحسن الثالث علیه السلام انه قال فى القائم علیه السلام :«لا یحل ذکره باسمه حتى یخرج فیملأ الارض قسطاً و عدلاً کما ملئت ظلماً و جوراً». (7)

صدوق در کتاب توحید از حضرت عبدالعظیم حسنى، از امام على النقى علیه السلام نقل مى‌کند که فرمود: جایز نیست نام امام زمان برده شود تا گاهى که ظهور کند و جهان را پر از عدل و داد نماید، بعد از آنکه پر از ظلم و ستم شده باشد. (8)

البته این روایت، قسمتى از روایتى است که در آن عبدالعظیم حسنى دین و عقاید خود را راجع به توحید و نبوت و ائمه اطهار علیهم السلام و اطاعت از آنان و مسائلى مانند معراج، قبر جنه، نار، صراط، میزان، قیامت، و فرائض دیگر، نماز، زکات، روزه، حج، جهاد، امر به معروف و نهى از منکر بر امام علیه السلام عرضه مى‌کند و امام علیه السلام هم آن را تأیید مى‌کند و مى‌فرماید، این همان دینى است که خداوند براى بندگانش خواسته است و در پایان براى او دعا مى‌کند که خداوند او را بر این قول ثابت در دنیا و آخرت پایدار نگاهش دارد. (9)

السنانى، عن الاسدى، عن سهل، عن عبدالعظیم الحسنى عن محمد بن على علیه السلام قال:«القائم هو الذى یخفى على الناس ولادته و یغیب عنهم شخصه و یحرم علیهم تسمیته و هو سمى رسول اللّه و کنیه» (10)

و همچنین این روایت در وسائل الشیعه ذکر شده است. (11) و نیز در کمال الدین از حضرت عبدالعظیم حسنى از امام محمد تقى علیه السلام روایت شده که فرمود، قائم کسى است که میلادش بر مردم پوشیده مى ماند و خودش غائب مى شود و بردن نامش حرام مى باشد و خود همنام و هم کنیه رسول خداست. (12)

جناب آقاى على دوانى صاحب کتاب مهدى موعود درباره روایاتى که ذکر نام امام زمان علیه السلام را نهى کرده‌اند، گفته است که این نهى مربوط به همان زمان غیبت صغرا و ایام بعد از ولادت امام زمان علیه السلام تا آغاز غیبت کبرا بوده است و علت اینکه هم امام حسن عسکرى علیه السلام و هم خود آن حضرت علیه السلام سعى بلیغ داشتند که حتى شیعیان نیز از ولادت و محل و چگونگى زندگى حضرت علیه السلام مطلع نگردند، آن است که مى‌دانستند خلیفه وقت به شدت مراقب است که امام دوازدهم شیعیان به دنیا نیاید، تا مبادا حکومت‌هاى جابر را سرنگون گرداند و بساط عدل و داد را در سراسر جهان بگستراند. بدین جهت، در دوران بعدى مثلاً عصر ما هیچ گونه حکمتى در منع از ذکر نام آن حضرت علیه السلام به نظر نمى‌رسد. (13)

الشیبانى، عن الاسدى، عن سهل، عن عبدالعظیم الحسنى، عن ابى جعفر الثانى، عن ابائه، عن امیرالمؤمنین علیه السلام ، قال:«للقائم منّا غیبة امدها طویل کأنى بالشیعه یجولون جولان النعم فى غیبته یطلبون المرعى فلا یجدونه. ألا! فمن ثبت منهم عن دینه، لم یقس قلبه لطول أمد غیبة امامه فهو معى فى درجتى یوم القیامه. ثم قال علیه السلام : انّ القائم منّا اذا قام لم یکن لاحد فى عنقه بیعة فلذلک تخفى ولادته و یغیب شخصه». (14)

شیخ صدوق رحمه الله در کمال الدین به سند خود از عبدالعظیم حسنى از امام على النقى علیه السلام ، به نقل از پدران عالیقدرش، از حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام روایت نموده که فرمود:

قائم ما غیبتى طولانى خواهد داشت. شیعیان را چنان مى بینیم که براى پیدا کردن او دشت و دمن را زیر پا گذارند و او را پیدا نکنند. بدانید! آنها که در زمان غیبت وى، در دین خود ثابت بمانند و منکرش نشوند، روز قیامت با من خواهند بود. آن گاه فرمود: چون قائم ما ظهور کند، بیعت هیچ کس در گردن وى نمى باشد. از این رو، ولادتش پوشیده خواهد ماند و خودش از نظرها پنهان مى شود. (15)

الدقّاق، عن محمد بن هارون الرؤیانى، عن عبدالعظیم الحسنى قال دخلت على سیّدى محمد بن على علیه السلام و أنا أرید أن أسأله عن القائم أهو المهدى او غیره؟ فابتدأنى. فقال:«یا اباالقاسم! انّ القائم منّا هو المهدى الذى یجب أن ینتظر فى غیبته و یطاع فى ظهوره و هو الثالث من ولدى و الذّى بعث محمداً بالنبوّه و خصّنا بالامامه انّه لو لم یبق من الدّنیا إلاّ یوم واحد لطوّل اللّه ذلک الیوم حتى یخرج فیملأ الارض قسطاً و عدلاً کما ملئت جوراً و ظلماً و انّ اللّه تبارک و تعالى یصلح امره فى لیله کما اصلح امر کلیمه موسى علیه السلام لیقتبس لأهله ناراً فرجع و هو رسول نبى». ثم قال علیه السلام : «افضل الاعمال شیعتنا انتظار الفرج». (16)

شیخ صدوق در کمال الدین از حضرت عبدالعظیم حسنى نقل مى کند که گفت: خدمت امام محمد تقى علیه السلام رسیدم تا درباره قائم از وى سؤال کنم که آیا مهدى او است؟ حضرت پیش از من به سخن پرداخت و فرمود:

اى ابوالقاسم! قائم ما همان مهدى است که باید در غیبتش منتظر او باشند و در موقع ظهورش فرمانبردارى او کنند. او فرزند سومى من است. به خدایى که محمد را به پیغمبرى و ما را به امامت برگزیده است، قسم یاد مى کنم که اگر جز یک روز، از عمر دنیا نمانده باشد، خداوند آن روز را چندان دراز گرداند تا او ظهور کند و زمین را پر از عدل و داد نماید، چنان که پر از ظلم و جور شده باشد. خداوند متعال کار او را در یک شب اصلاح نماید، چنان که مشکل موساى کلیم را در یک شب اصلاح کرد؛ یعنى از ساحل مصر به وادى ایمن آمد تا مگر براى گرم کردن زنش آتشى ببرد، ولى وقتى آمد خداوند در همان جا او را پیغمبر گردانید و چون مراجعت کرد، پیغمبر بود. آن گاه فرمود: بهترین اعمال شیعیان ما انتظار فرج امام زمان است. (17)

محمد بن همام عن ابى عبداللّه محمد بن هشام، عن أبى سعد سهل بن زیاد عن عبدالعظیم بن عبداللّه عن ابى جعفر محمد بن على الرضا علیه السلام انّه سمعه یقول:اذا مات ابنى [= ابن] علىّ، بدأ سراج بعده، ثم خفى. فویل للمرتاب و طوبى للعرب الفارّ بدینه! ثم یکون بعد ذلک احداث تشیب فیها النّواصى و یسیر الصمّ الصّلاب». (18)

غیبت نعمانى از عبدالعظیم حسنى روایت نموده که گفت: شنیدم حضرت ابوجعفر امام محمد تقى علیه السلام مى فرمود:

چون فرزند على (امام على النقى علیه السلام ) وفات کند، چراغى بعد از وى پدید آید و بعد پنهان شود. واى به کسى که درباره او شک کند و خوش به حال عربها که دین خود را حفظ کرده‌اند! بعد از آن حوادثى روى دهد که جوانان را پیر کند و اوضاع بحرانى و هرج و مرج سختى به وقوع بپیوندد. (19)

ابوعبداللّه الخزاعى عن الاسدى. عن سهل، عن عبدالعظیم الحسنى، قال:قلت لمحمّد بن على بن موسى: انى لأرجو اَن تکون القائم من اهل بیت محمد الذى یملأ الارض قسطاً و عدلاً کما ملئت جوراً و ظلماً. فقال: «یا اباالقاسم! ما منّا الا قائم بامر اللّه و هاد الى دین اللّه و لست القائم الذى یطهر اللّه به الارض من اهل الکفر و الجحود و یملأها عدلاً و قسطاً هو الذى یخفى على الناس ولادته و یغیب عنهم شخصه و یحرم علیهم تسمیته و هو سمى رسول اللّه و کنیه و هو الذى یطوى [= تطوى ]له الارض و یذل له کل صعب یجتمع الیه من اصحابه عدد اهل بدر ثلاث مائه و ثلاثه عشر رجلا من اقاصى الأرض و ذلک قول اللّه عزوجل: اینما تکونوا یأت بکم اللّه جمیعا ان اللّه على کل شى ء قدیر. فاذا اجتمعت له هذه العده من اهل الارض اظهر امره فاذا اکمل له العقد و هو عشرة آلاف رجل خرج باذن اللّه . فلا یزال یقتل اعداء اللّه ، حتى یرضى اللّه تبارک و تعالى». قال عبدالعظیم: قلت له: یا سیدى! و کیف یعلم ان اللّه قد رضى؟ قال: «یلقى فى قلبه الرحمة». (20)

در کفایة الاثر نیز از حضرت عبدالعظیم روایت نموده که گفت: به آن حضرت (امام محمد تقى علیه السلام ) عرض کردم: من امیدوارم قائم آل محمد که مى‌آید و زمین را پر از عدل و داد مى‌کند، چنان که پر از ظلم و ستم شده باشد، شما باشید. فرمود:

اى ابوالقاسم! هر یک از ما ائمه، براى امر خدا قیام کرده‌ایم و راهنماى دین الهى هستیم؛ ولى آن قائم که خداوند به وسیله او زمین را از دست کفار و منکران گرفته و پر از عدل و داد مى‌کند، من نیستم؛ او کسى است که ولادتش بر مردم پوشیده خواهد ماند و خودش غائب مى‌شود و افشاى نامش حرام است. او در نام و کنیه همنام پیغمبر خدا است. او است که زمین برایش هموار مى‌گردد و هر امر دشوارى برایش آسان مى‌شود و سیصد و سیزده تن از یارانش، به تعداد نفرات لشکر اسلام در جنگ بدر، از نقاط دور زمین در اطرافش گرد آیند؛ چنان که خداوند در این آیه شریفه مى‌فرماید: «اینما تکونوا یأت بکم اللّه جمیعا إن اللّه على کل شى ء قدیر» (21) ؛ (هر کجا که باشید، خداوند همگى شما را مى‌آورد؛ در حقیقت، خدا بر همه چیز توانا است.) (22) چون این عده در نزد وى اجتماع کنند، کار او بالا گیرد و بعد از آنکه پیمان وفادارى میان او و یارانش، که ده هزار مرد مى‌باشند، منعقد گردید، به فرمان الهى قیام مى‌نماید و چندان از دشمنان خدا را به قتل رساند که خداوند خشنود گردد.

عرض کردم: آقاى من! چگونه بدانیم خداوند خشنود شده است؟ فرمود: خداوند رحمتى به دل وى مى‌فرستد و او مى داند که دیگر خداوند از کشتن آن همه دشمنان دین خشنود شده است. (23)

روایت فوق را همچنین علامه مجلسى از کتاب اکمال الدین نقل کرده است، اما در پایان آن چنین آمده است: «فاذا دخل المدینه اخرج اللات و العزى فاحرقهما» (24) ؛ چون به مدینه بیاید لات و عُزّا را بیرون مى آورد و آتش مى زند». (25)

الحسین بن على العلوى، عن سهل بن جمهور، عن عبدالعظیم بن عبداللّه الحسنى عن الحسن بن الحسین العرنى عن على بن هاشم عن ابیه، عن ابى جعفر علیه السلام قال:«ما ضر من مات منتظراً لأمرنا إلاّ یموت فى وسط فسطاط المهدى و عسکره».

امام باقر علیه السلام فرمود: براى کسى که در انتظار امر (فرج و ظهور) ما مرده است زیانى نیست که در میان خیمه حضرت مهدى و در میان قشون او نمرده باشد. (26)

 

نتیجه

در روایاتى که از طریق عبدالعظیم حسنى رحمه الله راجع به ظهور امام زمان علیه السلام به ما رسیده است، نکات زیر مطرح شده است:

۱. امام زمان علیه السلام جهان را پر از عدل و داد مى نماید، پس از آنکه پر از ظلم و ستم شد.

۲. بیعت هیچ کس در گردن وى نیست. به همین جهت است که ولادتش پوشیده خواهد ماند و خودش از نظر ما پنهان مى شود.

۳. امام زمان علیه السلام فرزند سوّمى امام محمد تقى علیه السلام است و همنام و هم کُنیه رسول خدا صلى الله علیه و آله است.

۴. تعداد اولیه یاران او در ابتدا ۳۱۳ نفر، به تعداد نفرات لشکر اسلام در جنگ بدر، خواهند بود و بعد با سپاهى که ده هزار نفر مى باشند، به فرمان الهى قیام مى نماید.

۵. چندان از دشمنان خدا به قتل رساند که خداوند خشنود گردد. ۶. خداوند کار او را در یک شب اصلاح نماید؛ چنان که مشکل موساى کلیم علیه السلام را در یک شب اصلاح کرد.

۷. بهترین اعمال شیعیان، انتظار فرج امام زمان علیه السلام است.

 

پی نوشت‌ها:

1.مهدى موعود، ص ۳۳۳.

2.دائرة المعارف عمید، ص ۵۹۵.

3.تنقیح المقال فى علم الرجال، ج ۲، ص ۱۵۷.

4.لغت نامه دهخدا، ج ۹، ص ۱۳۸۵۸.

5.فرهنگ فارسى دکتر معین، ج ۵، ص ۱۱۴۱ـ۱۱۴۲.

6.مجمع الرجال، ج ۴، ص ۹۷ـ۹۸.

7.بحارالانوار، ج ۵۱، ص ۳۲.

8.مهدى موعود، ص ۲۳۴.

9.بحارالانوار، ج ۳، ص ۲۶۸، ح ۳؛ بحارالانوار، ج ۳۶، ص ۴۱۲، ح ۲؛ بحارالانوار، ج ۶۶، ص ۱، ح ۱.

10.بحارالانوار، ج ۵۱، ص ۳۲، ح ۶.

11.وسائل الشیعه، ج ۱۱، ص ۴۸۹، ح ۱۴.

12.مهدى موعود، ص ۲۳۵.

13.مهدى موعود، ص ۲۳۶.

14.بحارالانوار، ج ۵۱، ص ۱۰۹، ح ۱.

15.مهدى موعود، ص ۳۳۳.

16.بحارالانوار، ج ۵۱، ص ۱۵۶، ح ۱.

17.مهدى موعود، ص ۳۸۶.

18.بحارالانوار، ج ۵۱، ص ۵۷، ح ۳.

19.مهدى موعود، ص ۳۸۷.

20.بحارالانوار، ج ۵۱، ص ۱۵۷، ح ۴.

21.سوره بقره (۲)، آیه ۱۴۸.

22.قرآن مجید، ترجمه استاد محمدمهدى فولادوند، ص ۲۳.

23.مهدى موعود، ص ۳۸۷ ـ ۳۸۸.

24.بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۲۸۳، ح ۱۰.

25.مهدى موعود، ص ۱۰۷۲.

26.اصول کافى، ج ۲، ص ۱۹۸، کتاب الحجة، ح ۹۵۰.

منابع و مأخذ:

۱. اصول کافى، محمد بن یعقوب الکلینى الرازى، ترجمه سید جواد مصطفوى، تهران: انتشارات علمیه اسلامیه، ۱۳۷۸ه .

۲. بحارالانوار الجامعه لدرر اخبار الائمه الاطهار علیهم السلام، الشیخ محمدباقر المجلسى، بیروت: مؤسسه الوفاء، ۱۴۰۳ه .

۳. تنقیح المقال فى علم الرجال، الشیخ عبداللّه المامقانى، النجف الاشرف: المطبعه المرتضویه، ۱۳۵۰ه .

۴. دائره المعارف، حسن عمید، تهران: جاویدان، ۱۳۴۶ش.

۵. فرهنگ فارسى، دکتر محمد معین، تهران: امیرکبیر، ۱۳۴۶ش.

۶. قرآن مجید، ترجمه محمدمهدى فولادوند، تهران: دارالقرآن الکریم، ۱۳۷۶ش.

۷. لغت نامه دهخدا، على اکبر دهخدا، تهران: انتشارات دانشگاه تهران، ۱۳۷۳ش.

۸. مجمع الرجال، عنایه اللّه القهپائى، قم: مؤسسه مطبوعاتى اسماعیلیان، ۱۳۶۳ش.

۹. معجم الفاظ (نرم افزار نور)، قم: مرکز تحقیقات کامپیوترى علوم اسلامى.

۱۰. المعجم المفهرس لالفاظ القرآن الکریم، محمد فؤاد عبداللّه ، القاهره: دارالکتب المصریه، ۱۳۶۴ه .

۱۱. مفاتیح الجنان، حاج شیخ عباس قمى، تهران: کانون انتشارات علمى (به شماره ۱۸)، ۱۳۴۵ش.

۱۲. مهدى موعود (ترجمه جلد سیزدهم بحارالانوار علامه مجلسى)، على دوانى، تهران: دارالکتب الاسلامیه، ۱۳۵۰ش.

۱۳. وسائل الشیعه الى تحصیل مسائل الشریعه، الشیخ محمد بن الحسن الحر العاملى، بیروت: داراحیاء التراث العربى، ۱۴۱۲ه .




|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : ALI
تاریخ : جمعه 16 مرداد 1394
باران‌ شدید و فراوان‌ ماههای جمادی سال ظهور

باران‌ شدید و فراوان‌ ماههای جمادی سال ظهور

در سالی‌ که‌ بناست‌ حضرت‌ مهدی‌(ع‌) ظهور کنند قحطی‌ به‌ طور جدی‌ شیوع‌ یافته‌ و در بیستم‌ ماه‌ جمادی‌الاول‌ چنان‌ بارانی‌ می‌بارد که‌ از زمان‌ منزل‌ گرفتن‌ حضرت‌ آدم‌ در زمین‌ بی‌سابقه‌ است‌ که‌ این‌ باران‌ تا دهم‌ ماه‌ رجب‌ ادامه‌ می‌یابد. از امام‌ صادق‌(ع‌) نقل‌ شده‌ که‌ فرمودند:



وقتی‌ قیام‌ قائم‌(ع‌) نزدیک‌ شود در ماه‌ جمادی‌الثانی‌ و ده‌ روز از رجب‌ بر مردم‌ بارانی‌ می‌بارد که‌ خلائق‌ همانند آن‌ را ندیده‌ باشند 1 .




و شیخ‌ مفید در الارشاد چنین‌ آورده‌ است‌ که‌:
سپس‌ به‌ بیست‌ و چهار باران‌ ختم‌ می‌شود که‌ زمین‌ را پس‌ از مرگش‌ زنده‌ می‌کند و برکاتش‌ نمایان‌ می‌شود. 2


همان‌گونه‌ که‌ از این‌ روایات‌ برمی‌آید از علایم‌ قریب‌الوقوع‌ ظهور حضرت‌ مهدی‌(ع‌) نزول‌ باران‌های‌ شدید و آب‌های‌ فراوان‌ آسمانی‌ است‌ که‌ به‌ نوعی‌ برای‌ [ عصر ] ظهور زمینه‌ چینی‌ شود تا زمین‌ها برای‌ زراعت‌ و کشاورزی‌ پربار و بابرکت‌، پس‌ از این‌ حالت‌ فقر و خشکسالی‌ که‌ داشته‌اند آماده‌ شود.


بارش‌ باران‌ عادی‌ چیز عجیب‌ و خارق‌العاده‌ای‌ نیست‌ جز اینکه‌ مدت‌ یا میزان‌ آن‌ بارش‌ غریب‌ باشد که‌ بنابر روایات‌ موجود، تأکید بر این‌ باران‌ها به‌ جهت‌ بیان‌ و ابراز اعجازگونه‌ بودن‌ آنهاست‌. با توجه‌ به‌ آنچه‌ گفته‌ شد حقیقت‌ صحبت‌ امیرالمؤمنین‌(ع‌) را می‌فهمیم‌ که‌ فرمودند:
شدیداً از آنچه‌ میان‌ ماه‌ جمادی‌ و رجب‌ واقع‌ می‌شود در عجبم‌. 3


نظریات‌ مختلفی‌ درباره‌ مدت‌ این‌ باران‌ها بیان‌ شده‌ است‌. حجة‌الاسلام‌ علی‌ کورانی‌ در کتاب‌ خود می‌نویسند:
بعید نیست‌ که‌ این‌ بارانی‌ که‌ از جمادی‌ تا رجب‌ ادامه‌ دارد پس‌ از ظهور حضرت‌ نازل‌ شود؛ چرا که‌ تعدادی‌ از علایم‌ ظهور از باب‌ توسع‌ و گستردگی‌ محدوده‌ [عصر ظهور] به‌ این‌ عنوان‌ نامگذاری‌ شده‌ است‌ 4 .


لکن‌ نظر آیت‌الله‌ سید محمد صادق‌ صدر که‌ آن‌ را از نشانه‌های‌ ظهور برمی‌شمرند قابل‌ قبول‌تر به‌ نظر می‌رسد. ایشان‌ چنین‌ می‌گویند:
با توجه‌ به‌ فراوانی‌ آب‌ و باران‌ نازل‌ شده‌ بهتر است‌ آن‌ را پیش‌ از ظهور بدانیم‌؛ چرا که‌ اگر پس‌ از ظهور واقع‌ شود مانع‌ برخی‌ از فعالیت‌ها و وعده‌هایی‌ می‌گردد که‌ بناست‌ حضرت‌ آنها را انجام‌ دهند و بدان‌ها جامة‌ عمل‌ بپوشانند، پس‌ مقدم‌ دانستن‌ آن‌ بر ظهور هم‌ فایده‌های‌ متعارف‌ باران‌ را در بر خواهد داشت‌ و هم‌ با دیگر فواید اثری‌ دو چندان‌ می‌توان‌ برای‌ آن‌ تصور کرد. 5


البته‌ این‌ نکته‌ را هم‌ متذکر شویم‌ که‌ احادیث‌ و روایات‌ به‌ مکان‌ و کیفیت‌ بارش‌ این‌ باران‌ها اشاره‌ای‌ نکرده‌اند اما آنچه‌ مهم‌ است‌ این‌ است‌ که‌ این‌ باران‌ها را به‌ عنوان‌ نشانه‌ و علامتی‌ برای‌ نزدیک‌ شدن‌ زمان‌ ظهور در نظر بگیریم‌ حال‌ چه‌ نحوة‌ باریدن‌ آن‌ با بقیه‌ باران‌ها متفاوت‌ باشد، چه‌ مقدار و یا مکان‌ آن‌.

 

اللهم عجل لولیک الفرج ........خدایا امسال را سال ظهور مولایمان مهدی (عج) قرار ده .... انشاالله


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : ALI
تاریخ : جمعه 16 مرداد 1394
تنهای اول
امام زمان(عج)
نویسنده : ALI
تاریخ : سه شنبه 13 مرداد 1394
غافل



:: برچسب‌ها: ظهور , علائم ظهور , منتظران مهدی , مهدویت , منجی , غافل , نگاه امام زمان , آگاه نبودن از نگاه امام زمان , غفلت , غافل نباشیم از امام زمان , از شاه غافل نباشیم , عکس نوشته مهدوی ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : ALI
تاریخ : دو شنبه 12 مرداد 1394
بگذار مسخره ات کنند
پاک شدن



:: برچسب‌ها: ظهور , علائم ظهور , منتظران مهدی , مهدویت , منجی , پاک شدن , پاک شدن قلب , شب قدر , باند فرودگاه خدا , پست , مقام , پول , مال دنیا , نور خدا , نور خدا در قلب , عکس نوشته مهدوی ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : ALI
تاریخ : دو شنبه 12 مرداد 1394
روزگاریست...



:: برچسب‌ها: ظهور , علائم ظهور , منتظران مهدی , مهدویت , منجی , روزگاریست , فریاد شیطان , سجده , سجده شیطان , سجده نکردن شیطان , کمبود آدم , نبود بنده , عکس نوشته مهدوی ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : ALI
تاریخ : دو شنبه 12 مرداد 1394
خیلی جالبه



:: برچسب‌ها: ظهور , علائم ظهور , منتظران مهدی , مهدویت , منجی , خیلی جالبه , درستکاری , مرد فقیر , تنها و بی کس , گران فروشی , کم فروشی , بقال , مغازه دار , عکس نوشته مهدوی ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : ALI
تاریخ : یک شنبه 11 مرداد 1394
منجی درانجیل مرقس و سیمای روز موعود درمکاشفه یوحنا

http://www.tebyan-zn.ir/images/a02ab895-dff7-4451-ad4e-04f09ada2d20.jpg

منجی در انجیل مرقس

1. آن‌گاه پسر انسان را ببینند که با قوت و جلال عظیم بر ابرها می‌آید. (1)

 2. ولی از آن روز و ساعت، غیر از پدر هیچ کس اطلاع ندارد، نه فرشتگان در آسمان و نه پسر هم. پس بر حذر باشید و بیدار شده، دعا کنید؛ زیرا نمی‌دانید که آن وقت کی می شود. مثل كسی كه عازم سفر شده خانة خود را واگذارد و خادمان خود را قدرت داده هریكی را به شغلی خاص‌ّ مقر‌ّر نماید و دربان را امر فرماید كه بیدار بماند. پس بیدار باشید زیرا نمیدانید كه در چه وقت صاحبخانه می‌آید در شام یا نصف شب یا بانگ خروس یا صبح. مبادا ناگهان آمده شما را خفته یابد. اما آنچه به شما میگویم. به همه میگویم: بیدار باشید! (2)

در این فراز ها اشاره زیبایی به انتظار کشیدن شده است که فکر هر انسانی را به خود مشغول میکند .نکته قابل توجه این است که کسی از ساعت ظهور خبر ندارد لذا همواره انسان باید به هوش باشد.

در انتها به نقل دو فراز از مکاشفه یوحنا بسنده می کنیم:

 1. شهر احتیاج ندارد که آفتاب یا ماه آن را روشنایی دهد؛ زیرا که جلال خدا آن را منور می‌سازد.(3)

 2. دیگر شب نخواهد بود و احتیاج به چراغ و نور آفتاب ندارند؛ زیرا که خداوند خدا بر ایشان روشنایی می‌بخشد و تل ابادالاباد سلطنت خواهند کرد.(4)

منابع:

(1) . عهد جدید، انجیل مرقس، 13: 26.

(2) . همان، 13: 32 ـ 37.

(3). عهد جدید، مکاشفه یوحنا، 21: 23.

(4) . همان، 22: 5.



:: برچسب‌ها: ظهور , علائم ظهور , منتظران مهدی , مهدویت , منجی , انجیل مقدس , منجی در انجیل , مکاشفات یوحنا , مکاشفات , یوحنا , روز موعود , سیمای ظهور , سیمای ظهور در مکاشفات یوحنا ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : ALI
تاریخ : شنبه 10 مرداد 1394
منجی گرایی در ادیان(زرتشت، یهود، مسیحیت)

چکیده

http://www.mouoode.ir/wp-content/uploads/2013/09/timthumb-650x280.jpg

اصولاً اعتقاد به دوره آخرالزمان و انتظار منجی (فتوریسم) عقیده­ای است که در کیشهای آسمانی؛ یهود، زرتشت، مسیحیت و مدعیان نبوت عموماً و دین مقدس اسلام خصوصاً، به مثابه یک اصل مسلّم، مورد قبول واقع شده است. شور و التهاب انتظار موعود آخرالزمان، در تاریخ پرفراز و نشیب این ادیان موج می­زند.

یهودیان، مسیحیان و زرتشتیان در سراسر تاریخ محنت­بار خود هرگونه خواری و شکنجه را به این امید بر خود هموار کرده­اند که روزی «مسیحا» و یا «سوشیانت» خواهد آمد. در این مقاله سعی بر این است تا ضمن بررسی سیر اندیشه و اعتقاد به ظهور منجی در هر یک از ادیان فوق، به مشترکات آن اشاره نموده تا گامی هرچند کوچک در تقریب ادیان برداریم.

واژه های کلیدی: انتظار، زرتشت، یهود، مسیح، سوشیانت، منجی­گرایی، مهدویت.

شکلک های محدثه



:: برچسب‌ها: ادیان دیگر و ظهور , ظهور , علائم ظهور , منتظران مهدی , مهدویت , منجی , انتظار , زرتشت , یهود , مسیح , سوشیانت , منجی­گرایی , مهدویت , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
:: ادامه مطلب
نویسنده : ALI
تاریخ : شنبه 10 مرداد 1394
زمانه ما



:: برچسب‌ها: ظهور , علائم ظهور , منتظران مهدی , مهدویت , منجی , زمانه ما , دوران ما , زندگی ما , معنویت , توهین به معنویت , تحریف معنویت , معنویت های تقلبی و متنوع , فرقه های نو ظهور , عکس نوشته مهدوی ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : ALI
تاریخ : شنبه 10 مرداد 1394
آخرالزمان
کاش...



:: برچسب‌ها: ظهور , علائم ظهور , منتظران مهدی , مهدویت , منجی , یا صاحب الزمان , کاش , کاش خبری ازت داشتم امام زمان , بی خبری از امام زمان , دلتنگی برای امام زمان , سیمای بی مثال مولا , عکس نوشته مهدوی ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : ALI
تاریخ : شنبه 10 مرداد 1394