داعش همان سفیانی است؟!

داعش،همان سفیانی روایت است؟!

داعش،همان سفیانی روایت است؟!

 

داعش،همان سفیانی روایت است؟!

داعش ، همان سفیانی روایات است ؟!
نکاتی پیرامون  داعش ، سفیانی و نشانه های ظهور در احادیث و روایت آخرالزمان
 

با توجه به فضای ایجاد شده این روزها در میان مخاطبان ناشی از تحولات اخیر منطقه و مباحث پیرامون نشانه های ظهور مرتبط با این تحولات و اصلا درستی یا چگونگی مطرح کردن این گونه مباحث ، سعی میکنم در این مطلب نکاتی را در این خصوص ذکر کنم که تصور می کنم در این فضای مبهم برای رفقا مفید باشد  :

۱٫       تعیین وقت برای ظهور که در روایات نهی شده است و با عبارت کذب الوقاتون شناخته می شود ، مشخصا یعنی این که فردی بگوید در سال فلان و ماه فلان امر ظهور اتفاق می افتد . قطعا هر کس چنین تعیین وقتی کند دروغگو و کذاب است. ورای این ، صرف اینکه کسی بگوید مثلا این حوادث منتهی به ظهور است ( حال اینکه این پروسه چند سال طول می کشد ؟ ) مصداق تعیین وقت نیست .
 
۲٫       احادیث و روایت و اساسا هیچ کلامی از معصوم بی دلیل و بیهوده ایراد نشده اند و اگر ایراد شده اند  حتما دلیلی برای این کار وجود داشته است . در مباحث احادیث نشانه ها و احوالات آخرالزمان و ظهور حضرت حجت هم همین اصل صادق است .
 
۳٫       علاوه بر شیعیان ، سنی مذهبان و فرقه های ساختگی نظیر وهابیت هم روایات و احادیث و تفاسیر خاص خودشان را در خصوص ظهور و نبرد آخرالزمان دارند . این یعنی این که اگر ما تصور میکنیم که این فقط ما هستیم که چنین مواردی را در سر می پروارنیم ، اشتباه کرده ایم و طبیعتا  با این تفکر اشتباه نمی توانیم برخی از تحرکات جبهه مقابل را ( نظیر همین بیانیه اخیرشان در خصوص اشاره شان به سفیانی و نفس زکیه و.. ) بدرستی تحلیل کنیم . از غیر شیعیان گروه های فکری مختلفی هستند که روایات و تفاسیر خودشان را در این زمینه دارند و اتفاقا دقیقا با استناد به همین روایات است که از سراسر جهان خود را برای نبرد آخرالزمانی به شامات و عراق رسانده اند .
 
۴٫       احادیث و روایات در خصوص نشانه ها و احولات زمان ظهور حضرت ، ورای بیان قواعد و شرایط و ترسیم تصویری کلی  ، عموما نمادین و حاوی رمزهای متعدد است . چه اسامی ، چه رقم ها و چه زمان ها و چه اعمال خاص ذکر شده در این متون می توانند نمادین باشند . غیر آشکار بودن زمان ظهور نیز در این بستر تحقق میابد. در واقع ما در این روایات با مجموعه ای از احتمالات طرف هستیم که امکان تطبیق ۱۰۰ درصدی و نتیجه گیری زمانی را از ما سلب می کند .  دقیقا به همین دلیل است که حتی اگر مثلا سفیانی روایات با شخص یا جریانی تطبیق داده شود ،بازهم کسی نمی تواند دقیقا تاریخ خروج وی را مشخص کند و از این تاریخ هم با اعداد نمادین اقدام به تعیین زمان ظهور حضرت نماید .
این دقیقا نکته ای است که در مباحث و پژوهش ها در این خصوص باید در نظر گرفته شود .
 
۵٫       با استناد به نکته بالا ، حتی مشخص نیست که سفیانی وعده داده شده در روایات یک شخص است یا یک گروه یا جریان و تفکر خاص . عده ای قائلند که سفیانی مشخصا یک فرد است . عده ای هم قائلند سفیانی ، جریانی است که خود را منتسب به ابوسفیان و بنی امیه می داند و در مسیرش قدم برمی دارد. اوصاف ظاهری گفته شده برای وی هم همگی نمادین است .  
 
 
۶٫       آن چیز که از مجموعه روایات مشخص است و جز فضای ترسیمی کلی از جریان سفیانی است . این است که سفیانی حمایت غرب و یهود را پشت سر دارد اما به دروغ خود را ناجی اهل سنت جا می زند . و نکته مهم دیگر این است که اساسا ما در هنگام خروج سفیانی ، با فتنه سفیانی طرف هستیم . فتنه سفیانی هم این است که وی با تحرکاتش زمینه بروز فتنه مذهبی میان مسلمانان و مشخصا شیعه و سنی را فراهم  می کند . فتنه سفیانی ، فتنه جنگ شیعه و سنی است  . فتنه ای است که وی در بستر آن می تواند سنی مذهبان را فریب داده و به خروش علیه شیعیان فرابخواند . دربستر همبن فتنه است که به کمک شیطان دربرار مهدی صاحب الزمان ، ادعای مهدی موعود بودن می کند .
 
 
۷٫       با توجه به نکات فوق ، ما صرفا می توانیم از روایات برخی قواعد و فضای کلی ایام منتهی به ظهور و برخی موارد خاص در این زمان را در ذهن خود ترسیم کنیم . ترسیمی که قطعا منجر به تعیین وقت هم نخواهد شد . مثلا ما می دانیم که تحولات مرتبط با سفیانی که مشخصا ضدشیعی است ، از وادی یابس یا همان درعا آغاز خواهد شد و در شام تسری یافته ، سپس وارد عراق شده ( از موصل ) و بعد هم به سمت ایران و عربستان می آید . کلیت تحولات این روزها شبیه فضای ترسیمی روایات است اما صرفا شبیه است و ما واقعا نمی توانیم بگوییم که الان این تحولات یقینا همان تحولات روایات است و مثلا داعش سفیانی روایات است . این احتمال هست که تحولات فعلی صرفا زمینه ای برای ورود شخص سفیانی اصلی مورد اشاره باشد و چه بسا هنوز اصل تحولات رخ نداده باشد . کما اینکه عبدالله حجاز هم کماکان زنده است و نمرده است و مسایلی از این دست . در نتیجه اصلا نمی شود با قطعیت سخن گفت . همه چیز احتمالی است . اما احتمالی است که در گوشه ذهنمان نگهش می داریم و برای ارزیابیش با دقت سایر تحولات و سایر نشانه ها را رصد و تحلیل می کنیم. 
 
۸٫       در نتیجه توصیه ام به دوستان این است که در مواجهه با این تحولات نه از این ور بام بیفتیم و نه از آن ور بام . نه به کلی همه چیز را نفی کنیم و نه تطبیق هایی دهیم که امکان نادرست بودنش وجود دارد . اما چیزی که مشخص است بطور خلاصه این که بنا به فضای کلی تحولات منطقه و فضای ترسیم شده در روایات و بنا به بشارت های فراوانی که وجود دارد ، ما الان در بطن تحولات نهایی هستیم . حال این تحولات چه زمانی به نقاط انتهایی خود خواهد رسید ، الله اعلم . نزدیک است انشالله
انهم یرونه بعیدا و نراه قریبا



:: برچسب‌ها: ظهور , علائم ظهور , منتظران مهدی , مهدویت , منجی , داعش , سفیانی , داعش همان سفیانی است , شباهت داعش و سفیانی , سفیانی و داعش , داعش و سفیانی , تحولات منطقه و ظهور , روایات ظهور ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : ALI
تاریخ : سه شنبه 6 مرداد 1394
خدا میبیند

http://s5.picofile.com/file/8151252884/Ayatolah_Bahjat_%D8%A2%DB%8C%D8%AA_%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87_%D8%A8%D9%87%D8%AC%D8%AA_Shia_Photo_Shia_Picture_2014.jpg



:: برچسب‌ها: ظهور , علائم ظهور , منتظران مهدی , مهدویت , منجی , خدا , خدا می بیند , بهجت , سخنان بهجت , عکس نوشته مهدوی ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : ALI
تاریخ : سه شنبه 6 مرداد 1394
وای بر ما



:: برچسب‌ها: ظهور , علائم ظهور , منتظران مهدی , مهدویت , منجی , وای برما , ماموریت شیطان , شیطان , ابلیس , غفلت ما , گریه ی امام زمان , عکس نوشته مهدوی ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : ALI
تاریخ : سه شنبه 6 مرداد 1394
شعرامام زمان(عج)

ای آنکه در نگاهت حجمی زنور داری

 

کی از مسیر کوچه قصد عبور داری؟

چشم انتظار ماندم، تا بر شبم بتابی

ای آنکه در حجابت دریای نور داری

من غرق در گناهم، کی می کنی نگاهم؟

برعکس چشمهایم چشمی صبور داری

از پرده ها برون شد، سوز نهانی ما

کوک است ساز دلها، کی میل شور داری؟

در خواب دیده بودم، یک شب فروغ رویت

کی در سرای چشمم، قصد ظهور داری؟



:: برچسب‌ها: ظهور , علائم ظهور , منتظران مهدی , مهدویت , منجی , شعر برای امام زمان , شعر مهدوی , شعر , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده :
تاریخ : دو شنبه 5 مرداد 1394
سخنانی از آیت الله بهجت درباره امام زمان (عج)
جملات زیبا درمورده امام زمان (عج)

 

www.nazpatogh.com | جملات و متن های زیبا در موردامام زمان(عج)

 

این جمعه ها که ختم به مختار میشود

بدجور دل ، طالب دیدار می شود

ای منتقم بیا که به عالم نشان دهیم

شکلک های محدثه



:: برچسب‌ها: ظهور , علائم ظهور , منتظران مهدی , مهدویت , منجی , جملات زیبا , جملات زیبا برای امام زمان , جمله های زیبا , جمله های زیبا برای امام زمان , دلتنگی برای امام زمان , جملات زیبا درباره ی امام زمان , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
:: ادامه مطلب
نویسنده :
تاریخ : دو شنبه 5 مرداد 1394
چرا شراب حرام است؟

می دانید چرا شراب حرام است؟

شراب

 


علاوه بر آیات و روایات امروزه از نظر علمى نیز مضرات مصرف مواد الکلى به اثبات رسیده است. دانشمندان به این واقعیت اعتراف داشته‏اند که از جمله آثار زیان بخش شراب، پیامد سویى است که روى مغز و عقل مى‏گذارد و آن را از کار مى‏اندازد. روشن است که با از بین رفتن عقل، پرده شرم و حیا دریده مى‏شود. در نتیجه میدان به دست غرایز حیوانى مى‏افتد. انسان به صورت حیوانى وحشى و لجام گسیخته درمى‏آید.


نوشابه‏هاى الکلى پس از استفاده سریعاً جذب خون مى‏شود . خون در مسیر خود مغز را بى نصیب نمى‏گذارد، در نتیجه عمل سلسله اعصاب رو به ضعف مى‏رود و خویشتن دارى که ارادى و منشأ شرم و حیا در انسان و مانع از بروز کارهاى زشت است، از دست مى‏رود.

همانطور که امام رضا علیه السلام فرمودند: خدا شراب را بدان جهت حرام کرد که مایه فساد و بازداشتن عقل از درک حقایق و از بین بردن شرم و حیا است.

 

 

مشروبات الکلى به پنج دلیل از محرّمات شمرده مى شود:

دلیل اول - کتاب (قرآن)

در قرآن کریم آیات فراوانى وجود دارد که حرمت مشروبات الکلى را به زبان کنایه و یا موردى بیان مى کند، ولى ما به صریح ترین آنها مى پردازیم:

1ـ «انّما الخمر و المیسر و الانصاب و الازلام رجس من عمل الشیطان فاجتنبوه لعلکم تفلحون؛ (مائده (5) آیه 90)

تحقیقاً شراب و انواع قمار و بت پرستى و یا سنگ هایى که براى قربانى نصب شده و چوبه هاى قرعه (براى کشف امور غیبى)، پلیدى از کارهاى شیطان است، از آن دورى گزینید، شاید رستگار شوید.»

2ـ «انما یرید الشّیطان ان یوقع بینکم العداوة و البغضاء فى الخمر و المیسر...؛ (مائده (5) آیه 91) شیطان مى خواهد کینه توزى و دشمنى را از طریق شراب و قمار در میان شما بیفکند و تضادهاى داخلى را تشدید نماید و شما را از یاد خدا و نماز باز دارد، آیا باز هم دست از آن بر نمى دارید.»

3ـ «یسئلونک عن الخمر و المیسر قل فیهما اثم کبیر و منافع للناس و اثمهما اکبر من نفعهما؛ (بقره (2) آیه 219)

تو را از شراب و قمار مى پرسند، بگو: در آن دو گناهى بزرگ است و سودهایى براى مردم و گناهشان از سودشان بیشتر است.»

به اجماع فقهاى شیعه و سنّى، شراب، نجس و حرمت آن محرز است. اکثر عالمان دینى مشروبات را حتى به نام دارو نیز تجویز نمى کنند، چرا که خداوند متعال شفایى در حرام قرار نداده است. تمام فقیهان اسلامى براى شراب خوار اجراى حد شرعى (هشتاد ضربه شلاق) را واجب نموده اند

دلیل دوم - احادیث نبوى و علوى (سنت)

در مجامع شیعه و سنّى، این حدیث معروف است که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) ده گروه را لعنت کرده است که به گونه مستقیم یا غیر مستقیم در شراب سازى دخالت دارند: 1 - کسى که درخت انگور را به نیت شراب غرس کند؛ 2 - آن که بدین قصد از درخت تاک پاسدارى نماید؛ 3 - خریدار مشروبات؛ 4 - فروشنده آن؛ 5 - کسى که مى نوشد؛ 6 - کاسبى که از شراب فروشى پولى به دست مى آورد؛ 7 - فشار دهنده انگور به انگیزه ساختن شراب؛ 8 - افرادى که مشروبات را حمل و نقل مى کنند؛ 9 - تحویل گیرنده آن؛ 10 - ساقى یا کسى که شراب براى دیگرى مى برد. ( فروع کافى، چاپ جدید، ج 6، ص 430 – 429)

در اسلام هیچ گناهى تا این حد نکوهیده نشده است. پیامبر (صلی الله علیه و آله) به حضرت على (علیه السلام) فرمود: «اگر همه گناهان را در خانه اى جمع کنند، کلید آن شراب است.» ( وسائل الشیعه، ج 17، ص 271)

امام على (علیه السلام) مى فرماید: «خداوند شراب و مى گسارى را براى سلامت عقل حرام کرده است.» ( نهج البلاغه، حکمت 252)

امام صادق (علیه السلام) نیز فرمود: «اگر کسى دخترش را به شراب خوار بدهد مانند این است که او را در آتش انداخته است.» (وسائل الشیعه، ج 17، ص 249)

نوشابه‏هاى الکلى پس از استفاده سریعاً جذب خون مى‏شود . خون در مسیر خود مغز را بى نصیب نمى‏گذارد، در نتیجه عمل سلسله اعصاب رو به ضعف مى‏رود و خویشتن دارى که ارادى و منشأ شرم و حیا در انسان و مانع از بروز کارهاى زشت است، از دست مى‏رود

دلیل سوم - عقل

برخى از عقلاى جهان به خصوص پزشکان متعهد بر اساس موازین عقلى و علمى و بلکه مشاهدات حسى معتقدند الکلِ مسکِر انسان را از حالت عادى خارج مى سازد و براى مدت زمانى او را در مستى و بى خبرى نگه مى دارد و در این حالت هرگونه عمل خطرناک و یا شرم آورى از وى امکان صدور مى یابد.

دلیل چهارم - اجماع

به اجماع فقهاى شیعه و سنّى، شراب، نجس و حرمت آن محرز است. اکثر عالمان دینى مشروبات را حتى به نام دارو نیز تجویز نمى کنند، چرا که خداوند متعال شفایى در حرام قرار نداده است. تمام فقیهان اسلامى براى شراب خوار اجراى حد شرعى (هشتاد ضربه شلاق) را واجب نموده اند.

دلیل پنجم - علوم طبیعى (علم پزشکى)

(منظور از علوم طبیعى، استنتاجاتى است که متفکران از آن دارند. هنگامى که علم خطرات و مضرّات شراب را کشف مى کند، عقل حرمت آن را اعلام مى دارد.)

از نظر علم پزشکى نیز حرمت شراب، محرز است، زیرا کتاب هاى متعددى درباره زیان هاى آن از سوى پزشکان دل سوز نوشته شده است.



:: برچسب‌ها: ظهور , علائم ظهور , منتظران مهدی , مهدویت , منجی , شراب , حرام , چرا شراب حرام است؟؟؟ , چرا در دین اسلام شراب حرام است؟؟؟ , دلیل علمی و دینی حرام بودن شراب , دلیل علمی حرام بودن شراب , دلیل دینی حرام بودن شراب , علت حرام بودن شراب , علت علمی حرام بودن شراب , علت دینی حرام بودن شراب , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : ALI
تاریخ : دو شنبه 5 مرداد 1394
کدام ویژگی ها باعث شده تا اکثر یاران امام زمان(عج)از جوانان باشند؟

http://www.asemooni.com/img/Expected-the-Imam-mahdi.jpg

کدام ویژگی‌ها باعث شده تا اکثر یاران امام زمان (عج) از جوانان باشند؟
 
پاسخ:

هر جنبش و انقلابی به یاران و همراهانی نیاز دارد. یارانی که ستون‌های انقلاب‌اند و سنگینی آن را به دوش می‌کشند. سستی و استواری هر یک از این دو، با سستی و استواری دیگری ارتباطی تنگاتنگ دارد؛ یعنی هر اندازه حجم بنای انقلاب کمتر باشد، پایه‌های آن نیاز به استحکام کمتری دارد و به هر میزان آن که بنا، بلندتر و گسترده‌تر باشد، به ستون‌های محکم‌تری نیاز خواهد داشت. یکی از مهم‌ترین شرایط ظهور امام مهدی (عج) فراهم شدن یاران کارآمد است؛ یاران، همراهان و همرزمانی توانمند که با فقدانشان، کار حکومت، هدایت و رشد به سامان نخواهد رسید. دانستن ویژگی‌های یاران حضرت و تلاش در راه کسب آن‌ها، در واقع تلاش برای زمینه‌‌سازی ظهور و فرا رسیدن آن روز مبارک است.
با نگاه به حجم و گستردگی بنای انقلاب جهانی حضرت مهدی (عج) می‌توان دریافت که بر چه ستون‌هایی افراشته شده؛ همچنان که با تأمل در اهداف و غایات آن نیز می‌توان میزان، حجم ابزار، وسایل مورد نیاز و پدیدآورندگان آن را پیش‌بینی کرد.

 

شکلک های محدثه

 



:: برچسب‌ها: ظهور , علائم ظهور , منتظران مهدی , مهدویت , منجی , ویژگی یاران امام زمان , جوانان و امام زمان , امام زمان و جوانان , جوانان اکثر یاران امام زمان هستند , ویژگی یاران جوان امام زمان , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
:: ادامه مطلب
نویسنده : ALI
تاریخ : دو شنبه 5 مرداد 1394
امام زمان کجای زندگی ماست؟؟؟

امام زمان (عج) کجای زندگی ماست؟

 

منتظر امام زمان

 روزهایمان از پی هم می گذرد ،مایی که مذهبمان شیعه است،مایی که اعتقاد به وجود ائمه ای داریم که خلیفه و جانشین خداوند در زمینند،مایی که دوازده امام داریم و می گوییم دوازدهمین اماممان زنده است،نه چونان ما که او انسان کامل بر روی زمین و بنده معصوم و مطیع خداست،ثبات عالم به وجود اوست،همه به طفیل آن بنده کامل روزی می خوریم ولی، باز قصه قصه بی معرفتی و بی وفایی است...

شکلک های محدثه



:: برچسب‌ها: ظهور , علائم ظهور , منتظران مهدی , مهدویت , منجی , زندگی ما , امام زمان در زندگی ما , وجود امام زمان در زندگی ما , امام زمان کجای زندگی ماست؟؟؟ , زندگی بی امام زمان , غفلت در زندگی , زندگی بی هدف , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
:: ادامه مطلب
نویسنده : ALI
تاریخ : دو شنبه 5 مرداد 1394
دلایل مهم اثبات«طول عمر»حضرت مهدی(عج)

دلایل مهم اثبات «طول عمر»حضرت مهدى(عج)

 

حضرت مهدیحكما و فلاسفه گفته‏ اند بهترین دلیل بر امكان هر چیزى، واقع شدن آن چیز است. همین كه طول عمر در میان پیشینیان روى داده و تاریخ، افراد زیادى را به ما نشان مى‏دهد كه عمرى دراز داشته ‏اند، خود دلیل روشنى است بر اینكه طول عمر، از دیدگاه عقل، امرى ممكن است.

چگونه می شود طول عمر امام زمان را ثابت کرد مگر ایشان هم مانند ما انسانها دارای جسم و جان نیستند پس چگونه است که ما با گذر زمان پیر شده و جسممان به مرور ضعیف شده و نهایتا صد و اندی سال زندگی کرده و جان به جان آفرین تسلیم می کنیم و ایشان به لطف خدا سالیان سال است که در غیبت به سر می برند و گذر زمان شامل حال ایشان نمی شود. آیا امام زمان زندگی مخفیانه ای دارند یا اینکه در بین ما زندگی می کنند و ما نمی توانیم سعادت دیدار ایشان را داشته باشیم؟

 

شکلک های محدثه

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
:: ادامه مطلب
نویسنده : ALI
تاریخ : دو شنبه 5 مرداد 1394
چرا امام زمان ظهور نمیکند؟؟؟

http://media.jamnews.ir/Original/1392/04/02/IMG11562136.jpg

غیبت حضرت ولی عصر(عج) یکی از رازهای الهی بوده و ممکن است ما نتوانیم ازکنه آن آگاه شویم و در برخی روایات آمده که حکمت آن پس از ظهور روشن می گردد. امام صادق(ع) فرمود: "صاحب الامر غیبتی دارد که تخلف ناپذیر است، اجازه نداریم علت آن را بیان کنیم. حکمت غیبت او همان حکمتی است که در غیبت حجت های پیشین وجود داشته و پس از ظهور روشن خواهد شد، چنان چه حکمت کارهای خضر از شکستن کشتی و کشتن پسربچه و برپا داشتن دیوار شکسته، وقتی برای موسی روشن شد که آن دو خواستند از هم جدا شوند،(1) غیبت سرّی از اسرار الهی است".(2)
عبدالله بن فضل هاشمی می گوید: امام صادق(ع) فرمود: "صاحب الامر غیبتی خواهد داست؛ به طوری که گمراهان در شک واقع می شوند".عرض کردم چرا؟ فرمود: "اجازه نداریم علتش را بیان کنیم. موضوع غیبت از اسرار خدا و غیبتی از غیبت های الهی است. چون خدا را حکیم می دانیم، باید کارهایش از روی حکمت صادر شود".(3)
در عین حال می توان فلسفه غیبت را در حد فکر بشری فهمید و آن این که این آخرین حجت معصوم الهی برای تحقق بخشیدن به آرمانی بزرگ (گسترش عدل کلی و به اهتزاز در آوردن پرچم توحید در جهان) در نظر گرفته شده است، و این آرمان نیاز به گذشت زمان و شکوفایی عقل و دانش بشر و آمادگی روحی و عقیدتی بشریت دارد، تا جهان به استقبال موکب آن امام عدل و آزادی رود. طبیعی است، چنان چه آن حضرت بیش از فراهم شدن مقدمات، در میان مردم ظاهر شود، سرنوشتی (شهادت) چونان دیگر حجت های الهی یافته و قبل از تحقق آن آرمان بزرگ، دیده از جهان فرو خواهد بست. به این حکمت در روایات اشاره شده است.
امام باقر(ع) فرمود: "برای حضرت قائم غیبتی است قبل از ظهور، برای جلوگیری از کشته شدن". (4)
در برخی روایات دیگر یکی از علل غیبت امام زمان(عج) امتحان مردم ذکر شده است.(5 ) بدین که در اثر غیبت حضرت مهدی(ع)، مردم آزمایش می شوند. گروهی ایمان استواری ندارند، باطنشان ظاهر می شود و دستخوش شک و تردید می گردند. کسانی که ایمان در اعماق قلبشان ریشه دوانده است، به سبب انتظار ظهور حضرت و ایستادگی در برابر شدائد، پخته تر و شایسته تر می گردند. امام کاظم(ع) فرمود: "هنگامی که پنجمین فرزندم غائب شد، مواظب دین خود باشید، زیرا او ناگزیر غیبتی خواهد داشت، به طوری که گروهی از عقیده خویش بر می گردند. خداوند به وسیله غیبت، بندگان خویش را آزمایش می کند".(6)
در بعضی از روایات یکی از علل غیبت امام، آزادی او از یوغ بیعت با حاکمانِ ستمگر زمان بیان شده است؛ بدین معنا که امام هیچ رژیمی را حتی از روی تقیه به رسمیت نمی شناسد. اگر حضرت در غیبت نبود، باید با حکومت های عصر خود بیعت می کرد، که با اهداف و آرمان امام همخوانی نداشت. حسن بن فضّال می گوید: امام هشتم فرمود: "گویی شیعیان را می بینم که هنگام مرگ سومین فرزندم (امام حسن عسکری) در جستجوی امام خود، همه جا را می گردند. اما او را نمی یابند". عرض کردم: چرا غایب می شود؟ فرمود: "برای این که وقتی با شمشیر قیام می کند، بیعت کسی بر گردن وی نباشد".(7)
شیعیان باور دارند که دوازده امام و حجت خدا بر زمین بوده و هر کدام وظایف تعریف شده داشته و مأمور به انجام آن بوده و زمین نباید از حجت خدا خالی باشد. از این رو مشیت الهی بر آن تعلق گرفته که یکی از آن ها در پس پرده غیبت قرار گیرد و زنده بماند تا زمین از حجت خدا خالی نباشد.
یکی از نویسندگان می نویسد: "امام غائب نیز مانند پدرانش از کشته شدن در راه دین باکی نداشته و ندارد، لیکن کشته شدن وی به صلاح جامعه و دین نیست، زیرا هر یک از پدرانش که از دنیا رحلت می کرد، امام دیگری جانشین می شد، ولی امام زمان(ع) اگر کشته می شد، جانشینی ندارد و زمین از حجت خالی می گردد. در صورتی که مقدّر شده است که عاقبت، حق بر باطل غالب شود و به واسطه وجود مقدّس امام دوازدهم، دنیا به کام حق پرستان گردد".(8)
بنا بر این امام زمان می بایست در شرایطی ظهور کند که شرایط برای پیروزی نهایی حق برضد باطل از هر جهت فراهم شده باشد و با ظهور امام اثنا عشر وعده پیروزی تمامی پیامبران و امامان تحقق یابد.
هر نهضت و انقلابى که براى هدف معینى بر پا شود، در صورتى امکان پیروزى دارد که زمینه آن از هر جهت فراهم باشد و اوضاع و شرایط کاملا آماده باشد. یکى از شرایط مهم موفقیت این است که عموم انسان ها خواستار آن انقلاب باشند و افکار عمومى براى پذیرش آن مهیا باشد. در غیر این صورت انقلاب با شکست مواجه خواهد شد. نهضت و قیام مهدى موعود نیز از این قاعده کلى مستثنى نبوده، در صورتى مى‏تواند پیروز گردد که اوضاع و شرایط مساعد و زمینه فراهم باشد.
نهضت آن حضرت یک نهضت سطحى و کوچک نیست، بلکه یک انقلاب همه جانبه و جهانى است و برنامه بسیار عمیق و دشوارى دارد، مى‏خواهد تمام اختلافات نژادى و کشورى و زبانى و مرامى و دینى را بر طرف سازد و سر تا سر گیتى را با یک حکومت نیرومند اداره کند تا همه بشر با صلح و صفا کنار هم زندگى کنند. او مى‏داند که آب را باید از سر چشمه اصلاح کرد و عوامل اختلاف‏انگیز را از ریشه قطع مى‏کند تا گرگ صفتان، خوى درندگى را از دست بدهند.
مى‏خواهد کفر و مادى گرى را ریشه کن سازد و عموم جهانیان را به سوى قوانین و برنامه‏هاى الهى متوجه کند و دین اسلام را آیین همگانى گرداند. مى‏خواهد افکار پریشان بشر را به سوى یک هدف متمرکز کند و معبودهاى دروغین و فتنه‏انگیز را مانند: مرزها، نژادها، کشورها، مرام‏ها، حزب‏ها، قاره‏ها و شخصیت‏هاى کاذب را از مغز بشر ریشه کن کند.
به طور خلاصه مى‏خواهد نوع بشر و جوامع انسانى را به سعادت و کمال واقعى برساند و اجتماع صالحى به وجود آورد که بر پایه فضایل و صفات انسانى و اخلاق نیک استوار باشد. چنین انقلابى بدون شایستگى ملت‏ها امکان وقوع ندارد.
بنابر این تا نوع بشر به حد کمال و رشد نرسد و عموم مردم در سراسر جهان براى پذیرفتن حکومت حق آماده نگردد، مهدى موعود ظهور نخواهد کرد.(9)
بنابراین از یک طرف ظلم حاکمان ستمگر به نهایت درجه خود می رسد و از طرف دیگر عموم مردم و توده انسان ها در سراسر گیتی خواهان بر پائی عدالت گشته و از حکومت های دیگر دل زده شده باشند.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
پی نوشت ها:
1- سوره کهف، آیات 66 ـ 83.
2- شیخ صدوق، کمال الدین، ج 2، ص 158.
3- بحارالانوار، ج 52، ص 91.
4- شیخ طوسی، کتاب الغیبه، ص 203.
5- اثبات الهداه، ج 6، ص 438.
6- طوسی،کتاب الیبغه، ص 204؛نعمانی، کتاب الغیبه، ص 154.
7- بحارالانوار، ج 51، ص 152.
8- ابراهیم امینی، دادگستر جهان، ص 191 ـ 192.
9- همان ، ص 240 .



:: برچسب‌ها: ظهور , علائم ظهور , منتظران مهدی , مهدویت , منجی , چرا امام زمان ظهور نمی کند؟؟؟ , چرا ظهور اتفاق نمی افتد , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : ALI
تاریخ : یک شنبه 4 مرداد 1394
فضیلت و خواص سوره محمد

معنی سوره محمد, تفسیر سوره محمددر سوره محمد نشانه ای درباره ما و نشانه ای درباره بنی امیه وجود دارد

شکلک های محدثه

 



:: برچسب‌ها: ظهور , علائم ظهور , منتظران مهدی , مهدویت , منجی , فضیلت قرآن , سوره محمد , خواص قرآن , خواص سوره محمد , خواص سوره های قرآن , فضیلت و خواص سوره محمد , فضیلت و خواص قرآن , فضیلت و خواص سوره های قرآن , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
:: ادامه مطلب
نویسنده :
تاریخ : یک شنبه 4 مرداد 1394
حق الناس

حق الناس در قیامت,احادیث درباره حق الناسحق‌الناس یعنی حساب و کتابی که در آن با مردم طرفیم

شکلک های محدثه



:: برچسب‌ها: ظهور , علائم ظهور , منتظران مهدی , مهدویت , منجی , حق الناس , حساب کتاب , حق مردم , طرف مقابل حق الناس مردم , مردم , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
:: ادامه مطلب
نویسنده :
تاریخ : یک شنبه 4 مرداد 1394
غیبت

غیبت در قرآن, غیبت و بدگوییاز غيبت بپرهيزيد زيرا كه غيبت بدتر از زناست

شکلک های محدثه



:: برچسب‌ها: ظهور , علائم ظهور , منتظران مهدی , مهدویت , منجی , غیبت , زنا , غیبت بدتر از زنا , از غیبت بپرهیزید , آتش غیبت ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
:: ادامه مطلب
نویسنده :
تاریخ : یک شنبه 4 مرداد 1394
جشن های مذهبی از دیدگاه اهل بیت(ع)
جشن های مذهبی از دیدگاه اهل بیت(ع)

جشن های مذهبی از دیدگاه اهل بیت(ع)

در مورد جشن‌ها دو بحث وجود دارد؛ یکی در مورد جشن‌های غیر مذهبی مانند عروسی و دیگری در مورد جشن‌های مذهبی، البته این جشن‌ها با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند...

فرهنگ نیوز : دین اسلام در دیدگاه برخی دین غم و اندوه است و اثری از شادی و نشاط در آن دیده نمی‌شود، این در حالی است که دین اسلام دستورات زیادی در مورد شادی و نشاط در امور دینی و دنیایی دارد و روایات فراوانی از شوخ‌طبعی و بشاشی معصومین در برخورد با دیگران حکایت دارد.

مسئله شادی و تفریح در المیزان ذیل آیه 10 سوره هود ذیل عبارت «انه لفحر فخور»، بدین‌گونه بحث شده که علامه طباطبایی می‌فرماید: فرح به معنای سرور است و این دو کلمه به معنای باز شدن قلب به خاطر چیزی است که از آن لذت می‌برد. بحث شادی و سرور و فرح ضرورت حیات یک انسان است. اگر شادی و سرور نباشد کیفیت مسائل جدی انسان هم تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد.
در روایات هم به این مسئله اشاره شده است، به عنوان مثال در روایات مشهوری وارد شده است که انسان باید اوقات خود را به چند قسمت تقسیم کند و یکی از قسمت‌های آن را به تعبیر امیرالمؤمنین (ع) به لذت حلال اختصاص دهد؛ یعنی حد و مرز لذت همین حرام شرعی است.
 
شادی و سرور مانند چاشنی غذاست
 
روایت دیگری از امام کاظم (ع) نیز بر عدم اسراف در لذت اشاره دارد، در واقع شادی و سرور مانند چاشنی غذاست که برای لذت بردن از آن به کار می‌رود و خود هدف نیست. همین طور شادی و سرور هم برای بهتر شدن زندگی جدی به کار می‌رود و اگر خود به هدف تبدیل شود و از حد متعارف خارج شود به لهو تبدیل می‌شود.

اتفاقا در همین روایت از امام کاظم (ع) بر این نکته مطرح شده است که از شادی و سرور برای امور دین خود کمک بجویید؛ یعنی شادی و سرور باعث می‌شود انسان نه تنها امور دنیا، بلکه امور دین را نیز بهتر انجام دهد. حتی امیرالمؤمنین (ع) پا را فراتر گذاشته و فرموده‌اند: هر عضوی از اعضای بدن احتیاج به استراحت دارد؛ یعنی برای عضو عضو بدن باید استراحت و تفریح در نظر گرفت.

لذت و شادی باید ضابطه‌مند باشد
 
به طور کلی روایات می‌فرمایند که لذت و شادی باید ضابطه‌مند باشد، چون ما به مبدأ و معاد معتقدیم؛ لذا در روایتی از امام سجاد (ع) آمده است: از شادی و سرور بر گناه بپرهیز. همچنین نباید سرور و شادی به استهزا و مسخره کردن تبدیل شود.
همچنین، زیاده‌روی و اسراف در شادی نهی شده است. این زیاده‌روی به دو شکل کمی و کیفی قابل تصور است؛ یعنی از نظر کمی نباید مثلا از نظر زمانی خنده و شادی زیاد از حد متعارف شود و همچنین از نظر کیفی نباید شادی انسان را از حالت عادی و متعارف خارج کند که در لسان دین تحت عنوان طرب از آن یاد شده است. طرب یعنی حالت سبکی و بی‌قراری و ناآرامی که انسان نتواند خود را کنترل کند و از حالت طبیعی خارج شود.

همچنین آزار و اذیت دیگران اگر در قالب شادی و سرور باشد، می‌تواند آسیب‌زا باشد، مثل بوق زدن در کارناوال‌های عروسی.

یکی دیگر از مسائلی که در مورد سُرور نهی شده استرس و وحشت‌زا بودن آن است؛ چون باعث می‌شود انسان از هدف سُرور خارج شود. همچنین تفریح نباید آسیب جسمی به دیگران برساند، نباید باعث غفلت از واجبات الهی شود که در این صورت تحت عنوان لهو قرار می‌گیرد و بالاخره نباید تنها به تماشای تفریح دیگران پرداخت.
 
مصادیق شادی در دین اسلام
 
در مورد مصادیق شادی باید گفت که دین روی مصادیق حساسیت ندارد و مسائل را به طور کلی طرح کرده تا در هر زمانی بتوان آن کل را بر مصادیق متناسب با زمانه تطبیق داد. در مورد شادی هم همین‌طور است. هر چیزی که بر آن عنوان کلی شادی صدق کند و از خطوط قرمز مطرح شده فراتر نرود، می‌تواند مصداقی از شادی مورد تأیید دین باشد، اما در بعضی روایات مصادیقی نیز تعیین شده است.
مثلا پیامبر (ص) از دیدار دوستان و برادران دینی به عنوان یکی از مصادیق تفریح نام برده است. یا صله رحم که در روایتی شخصی خدمت امام صادق (ع) که در منزل برادرش عبدالله بود، می‌رسد و از او سؤال می‌کند چه چیزی باعث شده به خانه برادرت بیایی، امام پاسخ می‌دهد طلب النزهه؛ یعنی برای تفریح.
همچنین، شنا، تیراندازی و گفت‌وگو و شوخی با کودک که باعث تفریح والدین می‌شود و اثر تربیتی هم دارد، از مصادیق تفریح و شادی عنوان شده است. به هر حال، آنچه مهم است این که طبق فرموده امیرالمؤمنین (علیه السلام) در حکمت 333 نهج‌البلاغه ناراحتی‌های مؤمن در قلبش و شادی‌هایش در چهره‌اش نمود پیدا می‌کند که حاکی از اوج قدرت و سعه صدر مؤمن است که وقتی ناراحت است هیچ کس حتی همسر و فرزندانش نباید از ناراحتی او خبردار شوند.
 
شادی و سرور در سیره پیامبر (ص) و ائمه (ع)
 
در سیره پیامبر و ائمه نیز شادی و سرور و شوخی وجود داشته است. در این زمینه روایاتی وجود دارد که البته باید بررسی دقیقی انجام شود. از شوخی‌های پیامبر (ص) روایاتی نقل شده است مانند همان روایت مشهوری که در مجلسی پیامبر (ص) پای خود را دراز کرد و گفت شبیه چیست، هر کس آن را به چیزی تشبیه کرد، بعد پیامبر (ص) پای دیگرش را دراز کرد و فرمود نه، شبیه این یکی پای من است.
 
تفاوت شادی و سرور در جشن‌های مذهبی و غیر مذهبی

در مورد جشن‌ها دو بحث وجود دارد؛ یکی در مورد جشن‌های غیر مذهبی مانند عروسی و ... دیگری در مورد جشن‌های مذهبی. در مورد عروسی در روایات ولیمه وارد شده است؛ یعنی کسی که عروسی می‌کند خوب است غذایی به عنوان ولیمه به مردم بدهند و آنها را در شادی خود شریک کند، این اطعام باعث افزایش مهر و عطوفت هم می‌شود.

همچنین ابراز شادی نیز در بعضی روایات وجود دارد. یکی از اساتید ما از بعضی روایات اهل تسنن نقل می‌کرد که روزی پیامبر (ص) از جایی رد می‌شدند، صحبتی به میان می‌آید. فرمودند در این خانه چه خبر است؟ عرض کردند عروسی است. پیامبر فرمودند: «پس چرا این قدر بی‌سر و صدا، به هر حال باید میان نکاح و سفاح (یعنی زنا) تفاوتی باشد.» این روایت به فرض صحت می‌تواند ابراز شادی در عروسی را برساند. یا دست زدن و مطایبه و سرگرمی‌های حلال به فتوای هیچ کدام از فقها اشکالی ندارد.

 آداب جشن‌های اهل بیت (ع) 

اما جشن‌های مربوط به اهل‌بیت (ع) و اعیاد مذهبی مقداری با جشن‌های دیگر تفاوت دارد و باید شئون اهل‌بیت (ع) در آن رعایت شود. در این مجالس علاوه بر اینکه نباید حرام اتفاق بیفتد، همچنین هر عملی که مخالف با شأن اهل‌بیت (ع) باشد نیز حرام است و معمولا فقها روی همین مسئله فتوا می‌دهند. به عنوان مثال بعضی فقها مثل مرحوم آیت‌الله تبریزی کف زدن در مجلس اهل بیت (علیه السلام) را دارای اشکال دانسته ولی در مجالس دیگر نه.

آنچه مهم است این که مجلس اهل‌بیت (ع) باید به گونه‌ای باشد که وقتی انسان از مجلس بیرون می‌آید با دست پر خارج شود؛ یعنی هم از لحاظ علمی و اخلاقی و هم از لحاظ ایمان و محبت رشد کند. در تعالیم دینی هم بر همین مسئله تأکید شده است که در شادی‌ها هم باید انسان به فکر ارتقای علمی و ایمانی باشد. به عنوان مثال در شب و روز عید مبعث اعمال عبادی فراوانی وارد شده است که نشان می‌دهد این عید باید مبعث روح باشد.


:: برچسب‌ها: ظهور , علائم ظهور , منتظران مهدی , مهدویت , منجی , جشن , جشن های مذهبی , مذهبی , جشن های حلال , جشن مذهبی , جشن های مذهبی از دیدگاه اهل بیت(ع) , اهل بیت(ع) , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : ALI
تاریخ : یک شنبه 4 مرداد 1394
مهمترین اعمال مستحبی برای رشد اخلاقی

 

برخی از اعمال مستحبی هستند که به ما کمک می کنند،  حال بهتری داشته باشیم و برای انجام واجبات آماده تر باشیم ، این اعمال به ما کمک می کنند درهای ورود شیطان و وسوسه هایش را ببندیم و در نتیجه کمتر گناه کنیم .

بهترین اعمال مستحبی

خداوند از طریق قرآن کریم با ما صحبت می کند

شکلک های محدثه



:: برچسب‌ها: ظهور , علائم ظهور , منتظران مهدی , مهدویت , منجی , رشد اخلاق , اعمال , اعمال برای رشد اخلاق , اعمال مستحبی , اعمال مستحبی برای رشد اخلاق , اخلاق خدا پسند , اخلاق خدایی , اخلاص , اعمال خدایی , مهمترین اعمال مستحبی برای رشد اخلاقی , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
:: ادامه مطلب
نویسنده :
تاریخ : شنبه 3 مرداد 1394
قیامت جای عذرخواهی نیست!

 

معاد,معاد روز قیامت

قیامت جای عذرخواهی نیست

شکلک های محدثه

 



:: برچسب‌ها: ظهور , علائم ظهور , منتظران مهدی , مهدویت , منجی , روز قیامت , قیامت , رحم خداوند , رحم خدا در روز قیامت , رحم خدا , رحم به همدیگر , دوستی با خدا , خدا , قیامت جای عذر خواهی نیست , عذر خواهی در قیامت , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
:: ادامه مطلب
نویسنده :
تاریخ : شنبه 3 مرداد 1394
اموزش نماز خواندن

 

تکبيرة الاحرام
“نماز” با گفتن “الله اکبر” آغاز مي شود، گفتن “الله اکبر” در آغاز نماز به معناي جدايي از غير خدا و پيوستن به اوست.اعلام بزرگي پروردگار و دوري جستن از تمام قدرتهاي دروغين است.

 

آموزش نماز به کودکان,آموزش نماز

شکلک های محدثه



:: برچسب‌ها: ظهور , علائم ظهور , منتظران مهدی , مهدویت , منجی , آموزش نماز خواندن , آموزش نماز خواندن فارسی , نماز , آموزش نماز , , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
:: ادامه مطلب
نویسنده :
تاریخ : شنبه 3 مرداد 1394
هیچوقت...



:: برچسب‌ها: ظهور , علائم ظهور , منتظران مهدی , مهدویت , منجی , هیچوقت به زندگی دیگران سرک نکش , بیل زدن باغچه دیگران , گذشته دیگران , زندگی شخصی , العبد العاصی مجتبی , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : ALI
تاریخ : شنبه 3 مرداد 1394
خیلی محرمانه